Jeśli masz wrażenie, że Twoje wakacyjne zdjęcia są mało udane i masz ochotę to poprawić, polecam Ci postępować według uporządkowanej metody działania oraz zwracać uwagę na techniczną poprawność zdjęć.

Poniżej podaję listę ważnych do sfotografowania na wakacjach rzeczy. Zrób zdjęcia każdej z nich:

  • siebie oraz swoich towarzyszy, ale wszystkich (!), o nikim nie zapomnij – bardzo często pasjonaci fotografii zapominają uwiecznić w reportażu siebie;

  • swojego miejsca zamieszkania (jeśli uważasz, że warto);

  • jakiejś akcji – czyli taki krótki, najlepiej jednoobrazkowy reportaż z lokalnego wydarzenia lub po prostu z własnej zabawy na plaży;

  • otoczenia, krajobrazu – taka pocztówka z wakacji;

  • ciekawego bądź nietypowego detalu, najlepiej charakterystycznego dla regionu w którym jesteś.

Zdjęcie żebrzącego chłopca podpływającego na prowizorycznej desce do statku wycieczkowego oraz zdjęcie zabytków antycznej architektury
Powyższe zdjęcia mogłyby pasować do kategorii: „detal charakterystyczny dla regionu”, „akcja, reportaż” lub „krajobraz”. Jednym zdjęciem można zapewnić sobie wartościowe pod wieloma względami wspomnienie.

Każdy z powyższych punktów możesz traktować jako zadania, na których będziesz po kolei skupiać się podczas wyjazdu. Zdarzą się takie sytuacje, że pewne zdjęcia będą nosić cechy dwóch lub więcej kategorii – nie szkodzi, a nawet lepiej. Może też być tak, że akurat w danym miejscu któraś z tych kategorii będzie niewykonalna (trudno przecież robić zdjęcia towarzyszom podczas samotnej górskiej wędrówki) – nie szkodzi, po prostu ją opuść. Zrealizuj pozostałe, stosując dalsze moje porady, a najprawdopodobniej znacznie poprawisz jakość swoich wakacyjnych obrazkowych pamiątek.

Rób mało zdjęć i poświęcaj im czas

Decyzje, decyzje i jeszcze raz decyzje.

Robiąc zdjęcia należy podejmować decyzje. To znaczy nie strzelamy zdjęć niczym kamera filmowa (czyli pięćdziesiąt zdjęć na sekundę), tylko robimy zdjęcia w wybranych sytuacjach. Oczywiście możesz zrobić dużo zdjęć, ale rób je po to, by później (albo od razu, przy wieczornym odpoczynku, bo po wyjeździe się nie chce) większość wyrzucić, zostawiając tylko najlepsze.

Tym bardziej warto robić mało zdjęć, bo dobremu zdjęciu potrzebny jest czas. Trzeba się skupić, by zapanować nad tym, co się dzieje w kadrze.

Ile powinno się zrobić zdjęć z wakacji? Ile się chce, ale pokazywać trzeba już stosunkowo mało. Odważę się twierdzić, że prezentacja zdjęć z wakacji powinna składać się z kilkunastu zdjęć. Dwa do trzech zdjęć na każdą z wymienionych we wstępie kategorii, z wyjątkiem detalu. Jeśli chodzi o detal, to wystarczy tylko jedno takie zdjęcie na cały pokaz.

Możesz czuć pokusę pokazania więcej, ale wystrzegaj się zanudzania swoich widzów zbyt dużą liczbą zdjęć. Jedynym wyjątkiem jest porządny reportaż z jakiejś niezwykłej podróży, ale to już nie są zwykłe wakacje.

Ludzik z ręcznika ozdobiony hibiskusami
To jest tak typowy i jednocześnie uroczy trik obsługi hotelowej na północy Afryki, że aż musowo powinien zasłużyć na fotografię. Takie zdjęcie może być właśnie detalem zdobiącym Twoją wakacyjną kolekcję.

Rób zdjęcia tego, co lubisz.

Jeśli ciekawią cię ludzie, rób zdjęcia ludziom. Jeśli zwierzęta, rób zwierzętom. Jeśli imprezy, fotografuj imprezy.

Natomiast poświęć ulubionemu tematowi uwagę. Tym łatwiej zrobić ciekawe zdjęcie, czym bardziej dany temat Cię interesuje. W takim podejściu warto skupić się na kwestii porządku, a właściwiej bardziej czystości w kadrze.

Porządek w kadrze polega na tym, że na zdjęciu muszą być tylko te obiekty, które chcesz sfotografować. Jeśli pasjonują Cię sałatki z ogórków, a na talerzu masz również kotleta i ziemniaki, to skadruj zdjęcie tak, by w jego najważniejszej części była właśnie sałatka. Cała reszta może w ogóle nie być widoczna, albo pojawiać się gdzieś na obrzeżach zdjęcia.

Tę samą zasadę stosuj fotografując ludzi, samochody czy cokolwiek innego.

Karykaturalny cień człowieka na ścianie pokoju hotelowego
W Egipcie raczej trudno o efektowne pokoje hotelowe, raczej nie warto ich uwieczniać. Tutaj jednak zrobiłem zdjęcie pokoju o poranku, bo lubię fotografować cienie, bawić się ich formą. To jeden z moich ulubionych motywów na zdjęciach. Zwracaj uwagę na światło, jego kolor i intensywność oraz na cienie – niech one też będą elementem, nad którym panujesz na zdjęciu.

Fotografia krajobrazu.

Szczególnie trudna dziedzina, bo tutaj jest bardzo trudno ograniczyć liczbę fotografowanych elementów. W końcu w tle prawie zawsze jest krajobraz… Trzeba szukać niecodziennych kolorów i form i z nich układać kompozycję. Górę o szczególnym kształcie, (ale raczej na tle nieba, a nie innych gór), jakieś dziwne drzewo lub fantazyjnie przecinający krajobraz strumień czy drogę.

Przy fotografowaniu krajobrazu – zwłaszcza gdzieś daleko od naszego domu, za granicą, gdzie wszystko jest znacząco odmienne od tego co widzimy na co dzień – warto myślowo odsunąć się od fotografowanego otoczenia i zastanowić się, na czym polega istota różnicy między naszym rodzimym krajobrazem a tym wakacyjnym. Może na innej kolorystyce, a może na jakichś szczególnych gatunkach roślin, a może na świetle i wynikającym z niego kolorze nieba? Kiedy zdoła się określić takie różnice, warto jest uwiecznić je na swoim zdjęciu.

Statek na rzece płynącej przez Saharę. W tle wydmy i bezchmurne niebo.
Zdjęcie reportażowe i jednocześnie zdjęcie charakterystyczne dla Egiptu – rzeka płynąca przez środek pustyni

Fotografowanie ludzi i zwierząt

Czy fotografując siebie, czy kogokolwiek innego staraj się, by nie były to zdjęcia posągów, tylko żywych postaci. Zawodowi modele wychodzą dobrze na zdjęciach, bo potrafią swoim ciałem i wyrazem twarzy udać, że coś ciekawego z nimi się dzieje. Ludziom bez takiego talentu jest o to trudniej, dlatego łatwiej jest zrobić ciekawe zdjęciu osobie, która jest czymś zajęta. Może to być absolutnie dowolna rzecz: czytanie książki, picie kawki, robienie na drutach czy kiwanie nogą w basenie. Zwykle najlepiej wychodzimy na zdjęciach, gdy robimy coś, co lubimy.

Dotyczy to również zwierząt. Najczęściej dużo ciekawiej wygląda wielbłąd skubiący krzaki lub podgryzający kolegę ze stada niż osowiale stojący nieruchomo.

Kobieta obejmująca mężczyznę na pustynnych wydmach
Typowe zdjęcie portretowe z cyklu „to właśnie my”, dobre jako pamiątka nas samych w tamtym czasie.

Rób zdjęcia w sytuacjach, w których jest Ci przyjemnie

To one są najważniejszymi przeżyciami, z których warto zapisać wspomnienia. Często w takich sytuacjach nie myśli się o wyjęciu aparatu (w moim wypadku najczęściej wtedy nie mam na to siły, bo właśnie wlazłem gdzieś wysoko lub przeszedłem lub przepłynąłem zbyt długi jak na moje siły dystans), ale warto się na to zdobyć. Po latach sięga się właśnie po te zdjęcia i to one poruszają wspomnienia.

Kobieta w efektownej pozie na tle nieba oświetlonego zachodzącym słońcem
To zdjęcie zrobiliśmy podczas wieczornego spaceru. Niesamowity kolor światła i dobry nastrój wymagały uwiecznienia.

Nie przejmuj się aparatem

Nie ma nic gorszego niż wielka lustrzanka. Oczywiście można ją mieć, można czerpać satysfakcję z robienia nią zdjęć, ale nie jest to sprzęt do robienia wakacyjnych pamiątek. Lustrzanka jest ciężka i nieporęczna, nigdy nie mieści się w podręcznym plecaku i zawsze uwiera w szyję. Nawet gdy jest mała. Zwłaszcza, gdy jest gorąco.

Także do wakacyjnych zdjęć bierzemy aparat mały, w dzisiejszych czasach prawie na pewno będzie to aparat wbudowany w smartfon. Smartfonowe aparaty są tak dobre, że absolutnie wystarczą. Co więcej, od razu można pochwalić się zrobionymi zdjęciami znajomym w internecie. Smartfon wystarczy tym bardziej, że na wakacjach najczęściej robimy zdjęcia przy dobrych warunkach oświetleniowych. Wtedy prawie każdym aparatem można zrobić poprawne i ładne zdjęcie.

Reasumując, najlepszy na wakacjach aparat, to aparat poręczny i taki, który po prostu jest. Trudno przecież zrobić dobre zdjęcia aparatem, którego nie ma.

Mężczyzna na plaży siedzący na wiklinowym krześle trzyma na kolanach laptopa i rozmawia przez telefon. W tle namioty beduinów, obok parasol zbudowany z liści palmowych
To zdjęcie, mimo że statyczne, ma wybitny charakter reportażowego. Plaża, prowizoryczny camping, plażowy parasol i facet z laptopem na kolanach i komórką przy uchu. Nie mogłem nie zrobić tego zdjęcia. Sytuacja była tak mocna w swym absurdzie, że będzie przyciągać uwagę niezależnie od sprzętu którym by się ją sfotografowało.

Rób zdjęcia zgodnie z elementarzem budowania kompozycji.

To jest absolutnie obowiązkowy punkt. Trzeba to sobie wbić do głowy raz na całe życie, to znaczy na każde zdjęcie. Każdy kadr (tak samo jak każdą inna powierzchnię prostokątną, na której coś trzeba ułożyć i później będzie się na to patrzeć) można myślowo podzielić czterema liniami na dziewięć pól. Podział ten przypomina trochę kratkę do gry w kółko i krzyżyk. W tym podziale chodzi o to, że obiekty szczególnie dla nas ważne należy umieszczać na skrzyżowaniach tych linii. Jeśli fotografowany obiekt jest większy niż punktowy, to można umieszczać go wzdłuż linii, ewentualnie dostosowując ich położenie tak, by ich charakterystyczne elementy wypadały w mocnych punktach kadru (czyli na skrzyżowaniu linii).

Oddzielną kwestią jest kompozycja centralna, którą można stosować, gdy chcemy skupić uwagę widza na wyłącznie jednym obiekcie. Jednak elementy fotografowanej rzeczy również należy podporządkować zasadzie trójpodziału.

Na koniec ważna uwaga: nie przejmuj się zbytnio dokładnym zlokalizowaniem linii trójpodziału. To nie apteka, najprawdopodobniej nie wcelujesz dokładnie fotografowanymi obiektami w teoretycznie najlepszy punkt. Położenie linii wypada mniej więcej w jednej trzeciej długości boków kadru, ale precyzja gra tu drugorzędną rolę. Ważniejsze jest, żeby najciekawsze punkty obrazu były w okolicach skrzyżowań, a pozostałe wyraźnie gdzie indziej.

Spójrz, jak to wygląda na przykładzie wszystkich pokazywanych powyżej zdjęć.

 

pokaz zdjęć z naniesioną siatką pomagającą zapanować nad kompozycją - kadr poziomy
Tutaj mamy serię zdjęć poziomych. Wszystkie najważniejsze elementy zdjęć umieszczone są na skrzyżowaniach linii podziału bądź wzdłuż tych linii

 

pokaz zdjęć z naniesioną siatką pomagającą zapanować nad kompozycją - kadr pionowy
Przy kadrze pionowym kompozycję układa się według tej samej reguły. Zwróć uwagę, w jak mocnym punkcie kadru umieszczony jest chłopiec płynący przy statku na desce.

Na zakończenie podkreślę, że wszystkie zdjęcia użyte w tym w artykule zostały zrobione podczas jednego z moich urlopów w Egipcie. Jest to prawdziwy przykład kolekcji zdjęć ze zwykłego wakacyjnego wyjazdu. Przyznać tutaj muszę, że to jedna z najbardziej udanych zdobyczy zdjęciowych i nie jest to przypadkiem. Na tamtym wyjeździe nie robiliśmy wielu wycieczek i mieliśmy bardzo dużo czasu na robienie zdjęć, Także raz jeszcze: chcesz mieć piękne zdjęcia – poświęcaj im czas i uwagę.

Powodzenia i wielu udanych zdjęć. Pamiętaj też oglądać cudze prace, to pomaga poprawiać własne. Zwracaj uwagę na kompozycję, światło i cudze pomysły na fotki.

Tomasz Biczel

Zobacz inne artykuły autorstwa Tomasza na blogu snowiswhite.pl:

Jak przygotować się do podróży zagranicznej?

10 niezwykłych miejsc z moich podróży po Europie